« Prosinac 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Organizacija školske prehrane u šk. god. 2020./2021.
Počela je jedna nova i drugačija školska godina. Problemima u organizaciji i izvođenju kvalitetne školske prehrane s kojima se borimo dugi niz godina, pridružili su se novi izazovi s kojima se škole suočavaju zbog trenutne epidemije koronavirusa. Usprkos brojnim poteškoćama i izazovima koji su pred nama, važno je i dalje osigurati da školski program i obrazovne aktivnosti olakšaju djeci razvijanje pravilnih prehrambenih navika i osiguraju kvalitetnu prehranu. Svoj djeci je Konvencijom o pravima djeteta zajamčeno pravo na zdravu i odgovarajuću prehranu kako bi postigli najvišu moguću razinu zdravlja. Tim zadužen za školsku prehranu osim pripreme i podjele obroka u skladu sa standardima i normativima, ima i važnu ulogu u educiranju učenika o pravilnoj prehrani.
Prema preporukama i uputama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo i Ministarstva znanosti i obrazovanja prehranu treba organizirati u prostoriji u kojoj borave djeca/učenici na način da se hrana unaprijed podijeli u porcije ili kao pakirane obroke.
Prehranu je iznimno moguće organizirati u blagovaonici (preporučuje se pridržavanje preporuka za ugostiteljske objekte), uz naznaku da razmak između djece/učenika treba biti dva metra ili najveći moguć s obzirom na broj djece/učenika i veličinu blagovaonice; moguće je postavljanje pregrade na stolovima između djece/učenika. Ukoliko se prehrana organizira u blagovaonici nužno je izraditi raspored boravka u blagovaonici pri čemu se vodi računa o dobi djeteta i vremenu ulaska učenika u školu. Između djece/učenika obvezan je razmak, a ovisno o veličini blagovaonice, vrijeme za užinu i/ili ručak djece/učenika može biti u različito vrijeme. Blagovaonicu je između ulazaka dviju skupina djece/učenika potrebno očistiti (stolove). Učenike u blagovaonicu vodi odgojitelj/učitelj koji je s učenicima prije toga imao nastavu. Cilj je učenicima svakodnevno osigurati školski obrok u sigurnom i ugodnom okruženju kako bi bili spremni za uspjeh u akademskim i društvenim aktivnostima.
Prehrana treba i dalje biti usklađena sa Nacionalnim smjernicama za prehranu u osnovnim školama:
- Preporučene vrste hrane i jela u planiranju dnevnih i tjednih jelovnika za učenike.
- Preporučene vrste hrane i jela po obrocima u školi.
- Hrana koju treba rijetko konzumirati ili izbjegavati.
Praktični primjeri za serviranje doručka/užine u učionici
- Ovisno o uvjetima svake škole (opremi, osoblju) potrebno je prilagoditi tip obroka koji se konzumira u učionici.
- Treba voditi računa i o otpadu koji nastaje nakon obroka i adekvatnom zbrinjavanju istih.
- Izbjegavati gotove proizvode sa velikim udjelom masti, šećera ili soli poput pekarskih proizvoda od lisnatog tijesta i sl.
- Suhi obroci poput sendviča, integralnih žemlji, peciva ili kiflica s jogurtom ili
namazima na bazi svježeg sira, mahunarki, ribe i sl., savijače od sira (kombinacije sira i buče, sira i špinata i sl.), mafini s voćem ili povrćem dobra su opcija zbog
jednostavnog rukovanja, pakiranja i podjele.
- Ako postoji mogućnost treba ponuditi druge tipove hrane koji trebaju biti unaprijed porcionirani – žitne pahuljice ili musli s mlijekom ili jogurtom, palentu s mlijekom ili svježim sirom, ječmenu, zobenu i prosenu kašu, kuhana jaja i sl.
- Obratite pozornost na zastupljenost raznog voća i povrća. Dodajte papriku, ribanu mrkvu, krastavce, rajčicu ili zelenu salatu sendvičima. U slučaju loše opskrbe svježim voćem koristiti industrijski kompot, ali razrijeđen vodom (dodati oko 20 % vode), te sokom od svježeg limuna. Voće i povrće su dobri izvori vitamina, posebice vitamina C, B6, vitamina E, karotenoida i folata, različitih minerala (željezo, magnezij, kalcij, kalij), jednostavnih i složenih šećera (glukoze i fruktoze), pektina i drugih vlakana, voćnih kiselina i drugih sastojaka koji imaju antioksidativna svojstva te značajno smanjuju rizik za oboljevanje.
- Jogurt, jogurt s probiotikom, kefir ili acidofil poslužite uz sendviče, pahuljice, palentu i sl. Fermentirani mliječni proizvodi imaju pozitivan utjecaj na zdravlje kao i mlijeko, uz dodatnu korist koje im daju bakterije mliječne kiseline i probiotički
mikroorganizmi. Poput mlijeka, bogat su izvor bjelančevina, vitamina i mineralnih
tvari. Lakše su probavljivi jer se tijekom mliječno-kiselinskog vrenja ugljikohidrati
djelomično razgrađuju. Jogurt ima veliku hranjivu vrijednost, a radi lake
probavljivosti ima posebnu dijetetsku vrijednost.
- Najprimjerenija tekućina je voda, ali se preporučuju i sokovi od voća i povrća bez
dodanog šećera.
https://www.hzjz.hr/sluzba-promicanje-zdravlja/organizacija-skolske-prehrane-u-sk-god-2020-2021/
MŠ ''VRPOLJE''
JUTARNJA SMJENA
1. | 7:45 - 8:30 |
2. | 8:35 - 9:20 |
3. | 9:25 - 10:10 |
VELIKI ODMOR |
|
4. | 10:30 - 11:15 |
5. | 11:20 - 12:05 |
6. | 12:10 - 12:55 |
7. | 13:00 - 13:45 |
POPODNEVNA SMJENA
1. | 14:00 - 14:45 |
2. | 14:50 - 15:35 |
3. | 15:40 - 16:25 |
VELIKI ODMOR |
|
4. | 16:45 - 17:30 |
5. | 17:35 - 18:20 |
6. | 18:25 - 19:10 |
7. | 19:15 - 20:00 |
PŠ ''PERKOVIĆ''
1. |
8:00 - 8:45 |
2. |
8:50 - 9:35 |
3. |
9:40 - 10:25 |
VELIKI ODMOR |
|
4. |
10:45 - 11:30 |
5. |
11:35 - 12:20 |
6. |
12:25 - 13:10 |
7. |
13:15 - 14:00 |
Dnevni tisak |
Časopisi |
Korisne web stranice |
• Ministarstvo znanost... |
• AZOO - stručni skupovi |
• Knjižnica "Juraj Šiž... |
• https://ema.e-skole.... |
• https://loomen.carne... |
• https://www.sibenik.... |